Nieuws

Pärt & Delft, een gouden combinatie

Pärt & Delft, een gouden combinatie

In het weekend van 20-22 mei was de historische binnenstad van Delft het podium voor de muziek van de Estlandse componist Arvo Pärt. Het Pärtpetuum (georganiseerd door Kamerkoor Delft Blue en Koorschool Delft) bestond uit zangworkshops, een lezing, films, yoga- en danssessies, 2 x een unieke avondwandeling en een afsluitend concert in de Maria van Jessekerk. Ik liep mee met de avondwandeling en bezocht het concert. Hieronder een impressie van mijn ervaringen.

Pärt & Delft bleek een gelukkige combinatie, vooral door de verscheidenheid aan gebruikte locaties tijdens de ‘theatrale avondwandeling’. De verschillende facetten van Pärts muziek kwamen zo goed tot uitdrukking. Sommige mensen hebben diepreligieuze gevoelens bij zijn stukken, terwijl anderen helemaal ‘Zen’ worden van zijn serene ‘tintinnabuli’-klanken. Weer anderen zijn gefascineerd door de soms schurende dissonanten, die zijn innerlijke strijd weerspiegelen.

Geblinddoekt

Tijdens de avondwandeling Op de tast kwamen al deze aspecten aan bod. Zo klonk ‘Da Pacem’, een gebed voor vrede, in de intieme sfeer van de Oud-Katholieke kerk op het Bagijnhof (een prachtig optreden van Het Nieuw Kamerkoor Delft). Het hallucinerende ‘Fratres’ ondergingen de bezoekers rond zonsondergang in het Hofje van Pauw, waar de dansers van Sanne van der Put in felgekleurde jurken rusteloos heen en weer bewogen door het groen. Een vondst was het om mensen geblinddoekt, dus zélf op de tast, de Sigarenfabriek te laten betreden. De oren werden daardoor gescherpt. In wat een eindeloze lange gang leek, klonk eerst het geluid van een doodgewone ventilator. Direct daarop hoorde je in de verte hele ijle, hypnotiserende klanken, die steeds luider werden. Toen de blindddoek af mocht, bleken dit de ‘zingende glazen’ van Rogier Kappers te zijn.

Zoekend en onzeker

Alles ‘klopte’. Het gevoel van ontheemding dat het lied ‘My heart’s in the Highlands’ opwekte (zang: Ton Severijnen en Christin Deller), paste perfect bij de leegte en duisternis in de zaal waarin het werd uitgevoerd. De paarse rododendrons in de Doelenplein Garden vormden een welkome natuurlijke achtergrond voor het intense optreden van verhalenvertelster Annet Breure en Blaasensemble Kwintvlaag. Breure’s (knap geschreven en uitgevoerde) monoloog, die o.a. de creatieve crisis van Pärt tot onderwerp had, werd afgewisseld door delen van het heftige en enerverende ‘Quintettine’ (geschreven in het 12-tonig stelsel).
Dansers Kim Doeleman en Mayke van Veldhuizen bestegen, op de introspectieve klanken van ‘Für Alina’, zoekend en onzeker de trap naast de tribune in OPEN. Om vervolgens onder de trapleuning door te kruipen en op Pärts ‘Summa’ vol energie de nieuw ontdekte ruimte te exploreren.

Carillon

Leuk was ook dat sommige stukken van Pärt vaker langskwamen. In het Microtheater klonk het ‘Summa’ van het mooie Blaasensemble Oktopus (een arrangement van Henny Bailly) weer heel anders dan de versie van het English Chamber Orchestra, die Doeleman en Van Veldhuizen gebruikten. Op ‘Fratres’ werd niet alleen gedanst in het Hofje van Pauw (in de versie van het Kronos Quartet), maar ook speelde beiaardier Marianne Marras dit stuk bij aanvang van de avondwandeling op het (helaas niet overal te horen) carillon van de Nieuwe Kerk. Ook Rogier Kappers speelde het op zijn zingende glazen. Pärt, die zijn muziek meermaals voor diverse toepassingen en uitvoerenden heeft aangepast, zou dit toegejuicht hebben.

Kinderkoor

Verrassend was het optreden van de Kinderkoorschool Delft, onder leiding van Petra Weijers, in de binnentuin van het Prinsenhof. Met heldere stemmen zongen de kinderen (in de leeftijd van 8 tot 12 jaar) acht van Pärts ‘Lieder aus der Kindheit’, uit het hoofd, in het Duits (vier liedjes per ronde). Een prestatie waar menig volwassen koorlid moeite mee zou hebben. Toevallig zijn deze liederen nog niet zo lang geleden door de onlangs overleden Jan Rot hertaald (in opdracht van de Ulftse Nachtegalen).

Verdwaald

Wat de wandeling met name tot een belevenis maakte, was dat alle optredens in het teken stonden van het centrale thema ‘op de tast’, de zoekende persoonlijkheid. Dat creëerde een spanningsboog, die je bij een serie onsamenhangende optredens niet gevoeld zou hebben. Regisseur Theo Soontiëns liet zelfs de kinderen een duit in het zakje doen over het (ogenschijnlijk volwassen) thema. ‘Ik weet zeker dat ik nog nóóit ben verdwaald’, klonk het jeugdig overmoedig uit hun monden, maar één meisje voegde daar aarzelend aan toe: ‘toch?’

Concentratie

In het goed bezochte slotconcert in de Maria van Jessekerk lieten de deelnemers van een zangworkshop horen wat ze in één dag oefenen met dirigent/ex-King Singer David Hurley hadden geleerd. Vooral hun ‘Veni Creator’ en ‘Littlemore Tractatus’, met Petra Veenswijk op het magistrale Maarschalkerweerdorgel, klonken indrukwekkend. Krashna Musica’s Tijmen de Ridder (piano) en Annemarijne Verschuijl (cello) speelden met uiterste concentratie het beroemde ‘Spiegel im Spiegel’, een typisch voorbeeld van Pärts ‘tintinnabulaire’ stijl.

Devote stilte

Daarna volgde een uitgebalanceerd programma van het organiserende koor, Delft Blue, onder leiding van dirigent Peter van der Leeuw. De selectie van liederen was verrassend en pakte heel goed uit. Geopend werd met Gregoriaanse gezangen en 15-16e eeuwse componisten uit de Franco-Vlaamse school, door wie Pärt zich heeft laten beïnvloeden. Van zowel Ockeghem als Des Prez werden prachtige treurzangen gezongen. Vier stukken van Pärt vormden de hoofdmoot van het programma, waarvan het bezwerende ‘The Deer’s Cry’ in mijn ogen het hoogtepunt was. Vier liederen van moderne spirituele componisten die door Pärt beïnvloed werden, sloten het concert af. Vooral ‘As one who has slept’ van John Tavener, dat steeds moduleerde naar een hogere grondtoon om de verrijzenis uit te drukken, was adembenemend. Het publiek reageerde, afhankelijk van de sfeer van het lied, nu eens met een diepe, devote stilte, dan weer met spontaan applaus. De aansluitende borrel, aangeboden door de ambassadeur van Estland, vormde de gezellige afsluiting van een zeer geslaagd Pärtpetuum.

Volgend jaar

Tijdens het Amsterdamse Pärt-festival in maart traden wereldberoemde professionele koren en muzikanten op, in Delft waren het voornamelijk ‘liefhebbers’ die, geleid en ondersteund door professionele dirigenten en een ervaren regisseur, tot topprestaties kwamen. Delft kan trots zijn op zijn amateurs!
Wat mij betreft maken we van dit klassieke muziekfestival (en met name van de geregisseerde thematische avondwandeling) een jaarlijks terugkerend fenomeen. Er is heel veel animo voor, gezien de enorme lijst aan medewerkers die vrijwillig hebben meegeholpen en de grote belangstelling onder het Delftse publiek. Gelukkig hebben ook de sponsors zich van hun goede zijde laten zien, al kan het altijd méér! Zo was er, heb ik begrepen, toch te weinig budget voor promotie. Dat is jammer, want misschien zouden anders meer Delftenaren (en niet-Delftenaren) zijn bereikt.
Een paar suggesties: in 2023 is het 150 jaar geleden dat Rachmaninoff werd geboren. En onze eigen Simeon ten Holt is dan 100 jaar geleden geboren. Of doen we het Beethoven-jaar nog eens dunnetjes over? Want daar is door de pandemie niet veel van terechtgekomen. Wordt dus, hopelijk, vervolgd!

Geschreven door Ineke Temming.

Ineke: hartelijk dank voor dit mooie verslag!

Gratis Open lessen Koorklassen

Gratis Open lessen Koorklassen

OPEN LESSEN KOORKLASSEN

De open lessen staan weer voor de deur. Kinderen van 4 t/m 18 jaar zijn van harte welkom om een keertje mee te zingen in één van de koorklassen die passen bij hun leeftijd. In de koorklassen leren kinderen mooie, leuke, grappige en ontroerende liederen zingen. Ze leren hun stem goed gebruiken en leren ook noten lezen. De lessen worden besloten met de leukste zangspelletjes. Kinderen die al verder gevorderd zijn en noten kunnen lezen, mogen komen kijken bij het Delfts Kinderkoor.

 

Op maandag 27 juni zijn de open lessen:

– Primeklas, 15:45-16:30 uur, voor kinderen in groep 1 en 2

– Kwintklas, 17:00-18:00 uur, voor kinderen in groep 5 t/m 8

– Octaafklas, 18:10-19:10 uur, voor kinderen vanaf de brugklas

 

Op dinsdag 28 juni zijn de open lessen:

– Secundeklas, 16:00-16:45 uur, voor kinderen in groep 3

– Tertskas, 17:00-18:00 uur, voor kinderen in groep 4

Voor kinderen die al wat verder gevorderd zijn en al van blad kunnen zingen, is de open les van het Delfts Kinderkoor, op donderdag 30 juni, van 17:15 tot 18:15 uur. Je hoeft je niet van tevoren op te geven.

Zingen voor Oekraïne

Zingen voor Oekraïne

Zondag 6 maart om 13 staan we met zn allen voor Oekraïne op de Markt in Delft om de Oekraïners een heel groot hart onder de riem te steken.

We zingen dan met zoveel mogelijk zangers het Oekraïense volkslied tijdens de demonstratie tegen de oorlog in Oekraïne. Zing ook mee!

Verzamelen om 12:45 op de Markt in Delft (voor restaurant Otelli). Trek iets blauw-geels aan!

Klik hieronder op de afbeelding om een pdf te downloaden met de fonetische tekst:

Kennismaking met Tim van der Velden

Kennismaking met Tim van der Velden

Mijn naam is Tim van der Velden en ik ben ontzettend blij dat ik vanaf het komende seizoen les mag gaan geven in solfège en muziektheorie bij Koorschool Delft.

Ik ben mijn muzikale reis begonnen met het leren spelen van de gitaar, toen ik ongeveer 11 jaar oud was. Toen ik begon met gitaarspelen heb ik in het begin ontzettend veel op gehoor geleerd. Mijn prima vista (van blad) lezen was nog niet zo goed, dus besloot ik veelal op gehoor liedjes uit te zoeken. Dit was natuurlijk ontzettend goed voor mijn gehoortraining, maar minder goed voor mijn prima vista lezen. Toen ik serieuzer met muziek verder wilde gaan, besloot ik na mijn middelbareschooltijd de opleiding onderwijsassistent muziek te volgen. Daar heb ik o.a. les in koordirectie, ensemble directie, muziektheorie en solfège gehad. Toen ik die opleiding had afgerond, ben ik jazz gitaar gaan studeren aan het conservatorium in Zwolle. Ik reisde elke dag vanaf mijn geboorteplaats naar Zwolle, dat was zo ongeveer 4 uur per dag. Ik ‘zat’ natuurlijk niet stil in de trein en kon die reisuren prima besteden aan het oefenen van solfège. Na een jaar in Zwolle ging ik naar het conservatorium in Groningen, iets dichterbij huis.

Tijdens mijn conservatoriumperiode heb ik niet alleen veel gestudeerd en gespeeld, maar heb ik ook veel lesgegeven. Ik gaf gitaarles, maar ook les in ensemblespel, solfège en muziektheorie. Afgelopen jaar ben ik aan het Prins Claus Conservatorium afgestudeerd en afgelopen zomer ben ik verhuisd naar het prachtige Rotterdam. Dit jaar begin ik aan de pre-master Cultural Economics & Entrepreneurship aan de Erasmus Universiteit Rotterdam én mag ik solfège en muziektheorie gaan geven bij Koorschool Delft. Ik kijk ontzettend uit naar het komende jaar vol uitdagingen en avonturen, maar vooral, muziek!

Nieuwe ontwikkeling voor online samenzang: ChoirBox

Nieuwe ontwikkeling voor online samenzang: ChoirBox

Koor&Stem en onderzoekscentrum Imec (beide uit Vlaanderen) werken aan ChoirBox, hardware die online samenzang mogelijk maakt zonder dat het een kakafonie wordt.

Samen zingen via vergadersoftware als Zoom of Teams is lastig. De vertraging in deze software maakt het onmogelijk om samenzang echt goed te laten klinken. Ook oplossingen als Jamulus, software die speciaal is ontwikkeld om samen muziek te maken, leveren de nodige hobbels op.

Koor&Stem en Imec willen met ChoirBox in combinatie met een snelle 5G-verbinding de vertraging bijna onmerkbaar maken, zodat koorzangers in real time en op verschillende locaties samen online kunnen zingen. De ChoirBox moet een gebruiksvriendelijk, betaalbaar stukje hardware worden met een goede microfoon en/of audio-input, een minicomputer, een goede geluidskaart, een 5G-modem en andere netwerkopties.

Goede oplossingen

Koorschool Delft volgt de ontwikkelingen op de voet. Want ook al hopen we dat we binnenkort weer live in koorverband kunnen zingen, we weten nog niet wanneer dat precies weer mag. En als het mag, dan misschien met minder mensen dan we gewend zijn. Online samen zingen kan dan een goede oplossing zijn. En wie weet, misschien kunnen we dan zelfs een keer over de grenzen kijken en een internationaal koor vormen!

 

Proeflessen

Proeflessen

Vanaf 17 mei 2021 tot aan de zomervakantie bieden we de mogelijkheid voor nieuwe kinderen om twee proeflessen mee te zingen. Daarna kunnen ze zich inschrijven voor het nieuwe schooljaar. Per repetitie is maar beperkt plaats voor nieuwe kinderen, daarom moet er vooraf een afspraak worden gemaakt. Stuur een berichtje naar info@koorschooldelft.nl.

Judith Weir’s blog about musical Pathway to Easter

Judith Weir’s blog about musical Pathway to Easter

Judith Weir wrote this nice article about our Online Musical Pathway to Easter on her website.

In the month before Christmas, Delft’s Choir School organised a very successful online musical Advent Calendar, in aid of the Red Cross. They’ve done it again for Holy Week, which is just about to start. From Palm Sunday to Easter Day, subscribers will be sent a daily video from a series of choral luminaries, talking about their choice of seasonal music (with English and Dutch subtitles.)

There will also be a daily reflection from Carel ter Linden, a ‘liberal preacher and writer’ on each chosen choral text, and a specially commissioned introductory illustration for every episode. I have decided to speak about my setting of George Herbert’s Vertue, and the performance we’ll be using is by Echo Vocal Ensemble – a favourite recording of mine. If you feel inspired to support this good cause (at the princely sum of 11 Euros) here’s the link.

Pictured – apologies, Dutch people, I know this is Haarlem (St Bavo’s Catholic Cathedral.) I visited Delft only 14 months ago, but was too engaged by its wonderful sights to take any pictures. I’ll be back!

Opbrengst adventskalender aan Rode Kruis

Opbrengst adventskalender aan Rode Kruis

Beste volgers van de Muzikale Adventskalender 2020,

Het heeft even geduurd, maar nu kan ik melden dat de kalender voor het Rode Kruis het mooie bedrag van € 1.500 heeft opgeleverd! Samen met alle medewerkers aan de kalender ben ik enorm trots en blij met dit resultaat. Deze opbrengst is de kroon op het succes van de Adventskalender, waar we veel enthousiaste reacties op hebben gekregen.

We hebben een bedankbrief gekregen van het Rode Kruis, die is natuurlijk voor jullie allemaal. Klik op het logo hieronder om hem te lezen.

RODE KRUISSTEUNEN-LOGO

Onderaan dit bericht staat de volledige tekst.

Tenslotte: krijgt het adventsproject een opvolger? Die vraag kreeg ik vaak, en het antwoord is: ja, daar wordt aan gewerkt! Binnenkort meer hierover, in de nieuwbrief en op de website.

Nogmaals heel veel dank!

Petra

Inhoud brief:

Geachte Petra Weijers,

Graag dank ik u hartelijk voor uw geweldige donatie van €1500,- aan het Nederlandse Rode Kruis. Uw donatie
komt ten gunste aan onze hulpverlening in de strijd tegen corona. Wij zijn u en uw collega’s zeer dankbaar
voor de steun die u ons hiermee geeft.

De verspreiding van het coronavirus zorgt voor veel vragen en onzekerheid. Iedereen met zorgen, vragen of
behoefte aan een luisterend oor kan terecht bij de Rode Kruis Hulplijn. Daarnaast ondersteunt het Rode Kruis
huisartsenposten, ziekenhuizen en GGD’s. Wij vervoeren mensen die (mogelijk) besmet zijn met het
coronavirus van en naar zorginstellingen. Vrijwilligers helpen met het samenstellen en uitleveren van
voedselpakketten en boodschappenkaarten. De hulpverlening van het Rode Kruis zal nog lange tijd nodig zijn.
Met uw gift kan het Rode Kruis klaar blijven staan voor iedereen die in deze moeilijke tijd hulp nodig heeft.
Daarvoor dank ik u nogmaals.

Met vriendelijke groet,
Marieke van Schaik/Peter-Eric Verstegen
Directeur / Manager Corporate Partnerships

Alle nieuwsbrieven

X